Een 360° Klantprofiel Opbouwen

Quinten Ceuppens – 28 Juli 2021

GDPR-compliance & datacentralisatie

Vanwege de General Data Protection Regulation (GDPR) moeten organisaties kunnen aantonen dat ze op de juiste manier omgaan met klantgegevens. Daarom nam de HR-dienstengroep Acerta contact met ons op. Hun gegevens waren verspreid over de organisatie en ze hadden geen duidelijk overzicht van waar de gegevens zich bevonden of waar hun gegevens vandaan kwamen. Bovendien gebruikte Acerta een overweldigende hoeveelheid tools verspreid over de verschillende afdelingen van de organisatie. Naast datacentralisatie en gebruiksvriendelijkheid van de tools, wilden ze meer gepersonaliseerde berichten afleveren en hun communicatie personaliseren.

Wat we deden

We begonnen met het in kaart brengen van Acerta’s gegevens en kregen inzicht in wie welke platforms gebruikte. Vervolgens definieerden we de behoeften van de verschillende afdelingen en probeerden we te begrijpen wat hun wensen waren.

Met de focus op GDPR-compliant zijn en datacentralisatie hebben we een toolselectie uitgevoerd, gevolgd door productdemo’s om te zien hoe de programma’s werken en om hun functies te ontdekken. Naast de toolselectie implementeerden we de technologie in de architectuur van Acerta om hun gegevens in en uit het platform te verbinden. Onze diensten hielden niet op bij de toolselectie en technische implementatie, we hebben ook verschillende automatiseringen opgezet en de nieuwe tool succesvol uitgerold met een bedrijfsbrede overgang. Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, verzorgden we uitgebreide producttrainingen en zorgden we ervoor dat iedereen aan boord was van het GDPR-verhaal.

De volgende stappen

Tot op de dag van vandaag geven we voortdurend ondersteuning en follow-up aan hun nieuwe projecten. “MyAcerta”, het klantenportaal van Acerta, biedt bijvoorbeeld gepersonaliseerde berichten of content via automatisering die we voor hen hebben opgezet. Samen met Acerta gebruiken we de tool voortdurend voor marketing, maar we zijn ook steeds meer operationele communicatie met deze tool gaan doen.

Resultaat

We hebben hun gegevensbeheer gecentraliseerd, dat nu GDPR-proof is. Wanneer iemand zich abonneert op een bepaalde contactlijst of wanneer iemand zijn abonnement verwijdert of opzegt, wordt dit eenvoudig geregistreerd. Naast de centralisatie van gegevens hebben we de tool gesynchroniseerd met hun CRM-systeem. Door met één platform te kunnen werken, kreeg Acerta een duidelijk overzicht van alle communicatie op een gebruiksvriendelijke manier. Dankzij de tool kon Acerta de communicatie relevanter maken. Ze leveren nu gepersonaliseerde e-mails en gepersonaliseerde berichten op “MyAcerta” op basis van functie of afdeling. Dit betekent dat iemand die bij HR werkt niet dezelfde content krijgt als iemand op de boekhoudafdeling. Door hen te helpen met hun Martech-stack, hebben we hun tijdmanagement en de effectiviteit van hun e-mailcampagnes verbeterd door de open rates en click-through rates (CTR’s) te verhogen.