Proximus: Migratie naar een nieuw platform voor marketingautomatisering & MarTech assistentie

Quinten Ceuppens – 2 Mei 2022

Doel

Proximus had ondersteuning nodig bij de implementatie en migratie naar een nieuw platform voor marketingautomatisering. Ook het verbeteren van de onderlinge interactie tussen hun tools en de uitwisseling van gegevens stonden op hun verlanglijstje.

Tot slot vroegen ze om hulp bij het opzetten van campagnes en, meer in het bijzonder, ondersteuning bij het beheer van tools zoals campagneautomatisering, opt-outbeheer en platformtraining.

De Kracht van Marketingautomatisering voor Proximus

Wij hebben als team een link gemaakt tussen hun CRM-systeem en het automatiseringsplatform en de setup beheerd volgens de behoeften van Proximus. Nu kunnen ze in een mum van tijd selecties maken op hun contacten en prospecten en met hen communiceren. Naast de technische implementatie en setup, hebben we ook e-mailtemplates aangemaakt en e-mail automatiseringen gebouwd om hun communicatie te stroomlijnen. Het Proximus-team heeft ook geïnvesteerd in onze producttraining om het platform onder de knie te krijgen en zijn volledige potentieel te begrijpen. Vandaag ondersteunen we hen vooral bij full-service campagnes: we werken e-mailmarketingcampagnes van A tot Z uit op basis van de briefings van Proximus, we leiden hun gebruikers op en helpen hen bij meer geavanceerde use cases.

Ondersteuning met het Platform voor Marketingautomatisering

Proximus heeft regelmatig een gebrek aan tijd en/of kennis om hun (meer geavanceerde) campagnes uit te sturen. Daarom zorgen wij voor een permanente ondersteuning van hun campagnes. Ons team neemt gedeeltelijk de gebruiksvriendelijkheid van het platform over en helpt hen daarbij. Onze diensten gaan van het implementeren van HTML, het maken van selecties tot het effectief verzenden van campagnes. Deze campagnes kunnen “always-on” zijn, wat betekent dat ze automatisch worden uitgevoerd, of “one-shot”, wat betekent dat de e-mail slechts één keer wordt verzonden. Soms voeren we deze campagnes uit in samenspraak met een creatief bureau of het interne team van Proximus.

Resultaat: Efficiëntie en Groei door marketingautomatisering

Onze inspanningen werpen vruchten af voor Proximus. We zorgden ervoor dat ze tijdens de migratie van het oude naar het nieuwe platform zonder communicatiestilstand konden blijven werken. We zijn voorstander van een vlotte migratie zonder de impact van de transfer te voelen. Vaak wordt slechts 10 tot 30% van de functies van Martech-tools gebruikt. Wij vinden het dus belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid van de tools te blijven verbeteren om ze optimaal te kunnen gebruiken. Het doel van Proximus is om het overzicht te bewaren, de gebruiksvriendelijkheid voortdurend te verbeteren, te zorgen voor gegevensuitwisseling tussen hun systemen en hun dagelijkse communicatie te verbeteren. Ten slotte heeft Proximus tijd bespaard door ons te raadplegen. In plaats van contact op te nemen met hun IT-afdeling, wat voor dit soort bedrijven meestal lange, tijdrovende projecten betekent, nemen wij hun Martech-uitdagingen uit handen en leggen ze bij ons neer.