Sportpaleis: Een 360° klantprofiel met marketingautomatisering en gepersonaliseerde campagnes
Quinten Ceuppens – 28 Juli 2021
Doel
Tele Ticket Service/Sportpaleis Group kwam naar Comark met een duidelijk verzoek: we zijn onze huidige e-mailmarketingtool ontgroeid en willen meer gepersonaliseerde en relevante berichten naar onze klanten sturen. Hoewel ze al berichten verstuurden naar hun klanten, hadden ze geen duidelijk 360-graden beeld van hen. Ze worstelden met eindeloos handmatig werk. Tele Ticket Service had een geautomatiseerd systeem nodig dat tijd en moeite bespaarde, zoals databasebeheertaken, door het importeren en exporteren van gegevens, sjabloonbeheer, enzovoort te automatiseren… Eindelijk wilden ze verder gaan dan e-mailmarketing met multichannelmarketingautomatisering.
Wat we deden
Om dit voor elkaar te krijgen, brachten we hun huidige Martech-tools in kaart en lokaliseerden we al hun bestaande gegevens. In overleg met de Sportpaleis Group selecteerden we Acoustic als nieuwe marketingtechnologietool ter vervanging van de tool die ze ontgroeiden (MailChimp). Het biedt functies voor marketingautomatisering, zoals gegevensbeheer. Naast de selectie van de tool, implementeerden we met succes de technologie in de architectuur van de Tele Ticket Service om hun gegevens heen en weer te verbinden met de tool. Onze diensten hielden niet op bij de selectie van de tool en de technische implementatie, maar we hebben ook verschillende automatiseringen opgezet en het team gepersonaliseerde on-the-job ondersteuning en producttraining gegeven om deze tool onder de knie te krijgen en het volledige potentieel ervan te begrijpen.
De volgende stappen
In samenwerking met het team van Sportpaleis Group vinden we het belangrijk om de bruikbaarheid van hun Martech-tools te blijven verbeteren. Ons doel is om een meer gepersonaliseerde klantervaring te bieden door de multichannel marketingautomatisering voortdurend te verbeteren, meer personalisering toe te passen, de segmentering te verbeteren en de interesses en acties van klanten voortdurend op te volgen. Tijd over hebben voor het analyseren van gegevens, het testen van ideeën, het opzetten van innovatieve communicatie en vooral meer strategisch denken zijn ook een pluspunt.
Het resultaat
Daarom introduceerden we een nieuwe tool die alle klantgegevens samenbrengt en een 360-graden beeld van hun klanten biedt. We wilden zeker optimaal gebruik maken van klantgegevens, gaande van aankoopgegevens en klantgedrag tot bepaalde interesses die op hun website worden getoond. Door hen hiermee te helpen, verbeterden we het tijdmanagement van de Sportpaleis Group, die nu een werkdag per week bespaart dankzij marketingautomatisering. Terwijl ze nu minder e-mails versturen, leveren ze meer gepersonaliseerde content gericht op een betere targeting, bijvoorbeeld gebruikers met een achtergelaten winkelwagentje.
Last but not least, hebben we meer ruimte gecreëerd voor analyses, strategisch denken en vooral minder operationeel werk.